image

Bir ifade biçimi olarak müzik,aynı zamanda dinleyenler için de ihtiyaç karşılayan işlevsel bir araç. Duygu durumlarımızı belki de daha kolay ifade edebilmemizi sağlaması yönüyle sahip olduğu popülerliği insan var oldukça devam ettirecek gibi görünüyor. Kabul görmesi her ne kadar zaman alsa da ‘öteki’nin modern dünyaya isyanını somutlaştıran arabesk de son zamanlardaki popülerliğini bu yönüyle müziğin işlevselliğine borçlu. Onu diğerlerinden ayıran en önemli özelliği ise belki de derdini anlatırken lafı dolandırmaması ki bu yönüyle arabeskin radikal bir tarafı olduğunu düşünebiliriz. Neden olmaz ekibi, arabesk müziğin alameti farikasını efsaneleşen şarkı sözleri üzerinden sizlere anlatıyor;

Güllü- Ödüm kopuyor

Kadının modern dünyaya isyanını şiirleştiren isim Güllü. “Bu perişan yerde beni bu halde göreceksin diye ödüm kopuyor” derken bir yandan da duygusal samimiyetin sınırlarını zorluyor.

Azer Bülbül- Yatamıyorum

Yatamıyorum yatamıyorum sabahlara kadar yatamıyorum
Seni unutmak icin neler yapmadımdı
Olmuyor be sensiz yapamıyorum

Duygularını lafı dolandırmadan anlatma sanatında ustalaşmış bir isim; Azer bülbül. Bu eserinde biten ilişkinin ardından yaşananları tüm çıplaklığıyla gözler önüne seriyor.

Müslüm Gürses-Kul vefasızsa tanrı ne yapsın

Tartışmaya yer bırakmayacak bir merhum. Arabesk müziğin son peygamberi hakan taşıyan nitelemesine , “ben öyle bir peygamber yollamadım” diyen bir ekolün , önünde secde edilen babası müslüm gürses.

Sayısız şarkılarından birinde insanoğlunun varoluşsal zaaflarından birine parmak basarak şöyle diyor;

Geldik dünyaya binbir ümitle
Şansımız yoksa ümit ne yapsin
Sevdik birini kısmetim diye
Kul vefasızsa tanrı ne yapsın

İbrahim Tatlıses- Han sarhoş hancı sarhoş

Entrika ve  çalkantılı hayat deyince kala gelen ilk isimlerden. Kafasına kurşun isabet etmesine rağmen yaşayan bir ölümsüzlük sembolü. İbrahim Tatlıses, yüzlerce şarkısından birinde

Han sarhoş hancı sarhoş
Yolda yabancı sarhoş
El çek tabip kalbimden
İçimdeki sancı sarhoş

diyerek Aşık Mahzuni’nin varoluşsal sitemini melodilere döküyor.

Orhan Gencebay- Hatasız kul olmaz

Hatasız kul olmaz, hatamla sev beni
Dermansız dert olmaz, dermana sal beni
Kaybettim kendimi, ne olur bul beni
Yoruldum halim yok, sen gel de al beni.

Arabesk müziği kitlelere yayan, onu popülerleştiren akımın babası. Her demden bir şeyler vurabilen anadolu insanı Orhan gencebay hatasız kul olmaz adlı eserinde hepimizin en sıradan kusurunu, hata yapmayı ve hatalarla yaşamayı kendine has yorumuyla ilkeleştiriyor.

Ferdi Tayfur – Merak etme sen

Arabesk müziğin kült eserlerinden biri; merak etme sen ve tartışmasız en güçlü karakterlerinden biri Ferdi Tayfur. Yakın zamanda geçirdiği hastalıkla tüm sevenlerini kalbine hançer sapladı adeta. Biraz kulak verdiğimizde umutsuz bir aşkın ancak bu kadar naif dile getirilebileceğini görüyoruz.

Bakışların bana biraz cesaret versin
Korkuyorum sana aşktan söz etmeye ben
Bir sevdiğin varsa ne olur söyle söyle söyle söyle
Giderim bu diyardan
Merak etme sen

Yorumlar

Yorum

Paylaş : Share on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0Share on Google+0Email this to someone